Tuesday, July 31, 2007

pastasalladens som blev pizza, indieboda & sommarstrand

hello lovers!

070801 - en onsdag. kom just hem från en rätt så lättarbetad dag på jobbet. möte i nästan två timmar då det mest fikas, sånt gillar jag se'ni! följande väderlek råder i växjö idag: växlande molnighet och snart kommer säkerligen också det där jävla regnet. jag har dessutom kommit på att jag måste skärpa till mej, jag uppdaterar bloggen alltför sällan. dags att ta mig i kragen!

en uppdatering kan vara på sin plats, för trots allt har veckan som gått varit en händelserik sådan. låt oss börja med onsdag kväll.

på kvällen vid 7-ish åkte jag hem till malin, det utlovades pastasallad och sånt kan jag aldrig säga nej till. sagt och gjort. malin hade dessvärre glömt köpa pasta och bad mig därför ta med. när jag dök opp efter sju var det bara pastan kvar. så malin slängde på en kastrull och fortsatte därefter med tillredandet av de sista ingredienserna. det började puttra så sakta och jag tänkte "mmm snart blir det en maffig pastasallad, minsann!" men där gick jag bet skulle man kunna säga, just då upptäcktes det att malin höll på att koka grönsakerna som hon placerat på den andra plattan istället för pastavattnet. ett hopkok av tomater, rädisor och paprika flöd således runt som en sörja. what to do?! vi stod handfallna en kort sekund och ringde roma och beställde flottig pizza istället. sedan jäste vi i malin säng och begav oss vid halv 10-snåret ner till mekan för att tjänstgöra. det inleddes med larm och vi for till en av världens kanske sötaste finlandssvenskor, där redde vi upp oredan som ovan nämnda lyckats ställa till med. jag hann även med att snacka en massa skit med henne! vidare for vi och lade 3 vårdtagare. för de 2 sistnämnda höll malin och jag, som vanligt, låda och skrålade en gonattsång (vi valde klassikern när trollmor lagt de 11 små trollen). när vi klämde i hos den sista vårdtagaren drog denne täcket över huvudet och sa mellan gapskratten "ta en glass och försvinn", vilket malin och jag också gjorde. efter avslutat arbetspass åkte jag till sivans och sa hej och tog sedan orangea faran och trampade upp för backen och direkt ner i sängen.

torsdagen inleddes med jobb till 14, hem i ilfart och packade ner det sista och tog sedan tåget 15.44 till emmaboda och rasslebygd. på tåget såg jag daniel, mer känd som erland oye-look a liken, men jag vågade inte hälsa, men när denne klev av i lessebo och kramade en flicka mystiskt lik elin förstod jag. i emmaboda mötte mallan upp med en sexig pos mot en lyktstolpe, som illustreras på en lite suddig bild nedan.



sen promenerade vi mot festivalområdet, utanför köpte vi som alltid i festivalstenar och pärlplattor av de rara småflickorna, i år såg de inte ut som et och tore kullgren utan snarare jey leno och en glad gubbe, men jag tror minsann att de höjt priserna på pärlplattorna. därefter installerade jag mig i tältet mellan malin och anders. efter att jag öppnat första ölen och känt av stämningen i vårt aningen dryga göteborgscamp gick vi och kollade på miss li.
därefter kollade vi på detektivbyrån, a hawk and a hacksaw och of montreal. of montreal röjde på bra, trots att ljudet strulade, men de var långt ifrån ensamma om det. mallan och jag höll låda som på beställning mellan innan, under och efter konserterna och det verkade vara uppskattat (för det är ju trots allt det vi gör.) mallan och jag gick ut till husvagnscampingen och hängde med julia och matilda samt några tyskor som älskade sverige, svenska chips och karamellkungen, jennie som den ena tyskan hette var även helt besatt av falafel och saltlakritsglass, hon var roligt men lite wierd! jullan, mallan och jag diskuterade även uttrycket "å de då va" och konstaterade att det fick bli festivalens uttryck, o och de orden förekom ofta i alla sammanhang! vi gick till tälts relativt tidigt, med tanke på att jag arbetat under förgående kväll och tidigare på dagen. innan vi somnade hade givetvis fiffiga utläggningar om både det ena och det andra och sedan skedade vi oss till sömns!

fredagens festivalande inleddes med att jag vaknade av att det var omkring 100 grader i tältet. jenny kom på besök och påpekade hettan och det inte alldeles oväntade odören i tältet samt meddelade att hon blivit bestulen på sina glasögon, linser, smink och sin ipod, och den givan följdfrågan är: vem snor ett par glasögon? efter frukost gick vi in till ortens centrumkärna och köpte pizza. vi besökte även ortens second hand-affär som bedrivs i röda korsets regi, men vi anammade mein hannas barndomsuttryck sceond hand (uttalas skeon hand) och drev uttrycket till sin spets. där investerade vi i en duk för 5 kronor. när vi gick igenom utbudet kom så första åskskuren, så vi slog oss ner, tog en kopp gratis fika och satt där till det regnat och åskat över. sedan vandrade vi tillbaka. vi kom även på att mallans förstfödda son ska heta sceon welander för att sceon rimmar så bra på skelögd (detta enligt evelina). vi garvade ju givetvis i stora mängder. väl tillbaka på området kollade vi på almedal, ida maria, familjen, timo räisinen, spiritualized, kristina antilla och samuraj cities. kristian antillas spelning var mycket bra och en mörkhyad man dansade naken på scenen. på spiritulized-konserten stötte vi på 2 killar hemifrån och en av dem yttrade följande "conflakes (!) och kaffe å de då va" och sedan "men inte ihop utan conflaksen(!) föst(!) och kaffet sen". om ni undrar vad (!) står för, är det för att poängtera det småländska uttalet, dvs inga som helst r. mellan spiritulized och samuraj cities gick vi till chill out-tältet och gjorde det som det var avsett för - chill, desstuom rökte vi vattenpipa, lyssnade på blur, pratade med kids som var födda -89 samt var berusade. se nedan så förstår ni.. =)


under samuraj cities konsert kastade de ut glowing sticks i publiken. mallan och jag var inte sena på att norpa några och hade en färgkavalkad av glowing sticks. vid ängen stötte vi på p-o och sedan även evelina. po hade en glowingstick i näsan och tricksade lite! po och mallan brottades och den senare förlorade och satt sedan som ett tjurigt barn och klängde på po:s ben. sedan hittade vi på en historia om att vi begravt vår festivalekorre på området och denne hette elis pol-pot saltlakrits larsson, det bästa var att folk gick på det. en del frågade om hur vi visste namnet, varpå vi svarade att det var det sista han sa. hahahaha, galet! vid halv 4 gick vi och la oss och ägnade oss åt samma sysslor som förgående kväll, dvs att snacka en massa skit och slutligen skeda.

lördagen inleddes av att regnet smattrade på tältduken. efter frukost och avskabbning gick jag, eve och mallan ut till julia och matilda och festade. där stötte vi på några tokar från viserum och vi chillade således med dem. jag lyckades med konsstycket en converse i en converse och mallan och jag jobbade hårt på rödvinsfyllan. efter några timmar gick vi tillbaka till festivalområdet och shout out louds, alternativt deras svenska namn skrik ut högt samt kollade några låtar på welle: erdball. på väg från konserten beslutade jag och mallan oss för att investera i en handburgare (ja, för man har den trots allt i handen.. hahaha). när vi stod i kön såg vi j masics stå en bit bort, så mallan kutar efter honom och tar ett fotografi till jenny. hon började nästan gråta när hon såg det, och så bra det blev! sedan laddade vi inför dinosaur jr i en dryg timme. konserten var bra och de spelade en cover på cures just like heaven, vilket värmde fint i min själ! efter konserten hängde jag en stund med matte och hans polare thomas, tills dess att po var otrevlig. mallan hade för länge sedan försvunnit med erik, så jag och po skickade ett meddelande bestående av följande ord: gökar du? när jag tänkt gå och lägga mig ringde malin och vi återförenades. erik, hans 2 vänner och jag konstaterade att festivalen tappat lite av sin ursprungliga charm och stoppade dessutom en tältbrand. återigen dök vi in i tältet till anders vid halv 4-tiden. på hångelfronten intet nytt att rapportera, alltså, jag kammade noll. nog fanns det små poppojkar att hångla med, men ingen med kap-potential, så därmed avstod jag.


steg opp vid 9 på söndagsmorgonen och packade ihop våra pinaler. tog tåget till växjö och var i annas våning strax innan ett. sov typ 3 timmar och steg sedan upp. fick reda på att tove och threz skulle åka till strand, så jag tänkte what the fuck, jag hänger på, men i så fall är jag nykter. så jag pimpade mig och så satte vi oss i bilen tillsammans med tove och threz kollega från nattpatrullen johan samt hans polare konke och for till ön. väl på strand träffade jag suffes fredrik, min gamla klasskamrat lena, en släkting och en massa andra nybro-folk. vi tappade ständigt bort varandra och det var ett evigt letande. vi dansade oss också en smula galna till dåliga partyhits a la strand. allt i sin ordning, med andra ord. på vägen hem var konke vääääldigt full, vägrade ha säkerhetsbälte på sig och skulle röka hela tiden. det var en hemresa som kunde ha tagit 1.5 timme med tog istället bortåt 3. efter mycket irritation och en massa tjafs somnade jag vid 05.30 och väcktes vid 9.30 av min mor som meddelade att hon var i stan. akutstäda lite om hon skulle få för sig att titta förbi, men så blev inte fallet. vi lunchade på stan istället. åkte tillbaka till campus och var med på fridas lägenhetsbesiktning och jobbade sedan kväll. damp i säng vid 22.30-tiden och såg 12 timmar.

oh well, ett långt inlägg för att slippa det faktum att jag måste städa, nu måste jag nog dessvärre ta tjuren vid hornen.
later, darlings

1 comment:

mal the pal said...

nu har även jag bloggat om den fabuösa upplevelsen som vi kallar emmaboda... och nu ska jag sova som en gris för detta har tagit all min mentala kraft i anspråk! buss o gos och sked